Wednesday, June 10, 2009

i want up2date !!!!..you?


peh..tajuk yang menggambarkan betapa hati aku meronta-ronta ingin meneroka untuk seiring dengan kepesatan  dunia IT atau internet...haha dan cuba keluar dari kepompong outdated..terima kasih sekali lagi kepada celcom 3g..memang mantap kelajuan jalur lebar berlogo biru ini berbanding yang kaler kuning...semua informasi yang aku nak semua dihujung jari..dan aku boleh dapatkan dengan kelajuan 3g..muaahahaha..memang betul kata sahabat dalam networking ui2u...manusia zaman sekarang memerlukan maklumat dengan pantas..tapi aku pelik, dalam kelajuan maklumat dan kepesatan teknologi yang membolehkan kita bekerja dalam suasana yang senang, pantas dan lebih efektif..masih ada jabatan kerajaan yang terkongkong dengan prosedur zaman jepun...nak dapatkan surat posting punya susah...pergi jabatan..tunggu pastu dapat jawapan surat sudah dipos..s**t..tunggu surat yang dipos..dalam kelajuan pos laju tu..lima hari ambil masa untuk terima...namun kena travel 89 km untuk dapatkan surat tersebut...dalam perjalanan kereta break down..huhuhu kepanasan aku mencapai tahap global warming atau el nino...huh..

kat sini aku cilok tips untuk kelihatan up2date dalam internet dari seorang otai yang lama berkecimpung dalam dunia blog/internet..quiet interesting..cekidaut !! : 

1. Gunakan browser selain Internet Explorer. Sebagai pelayar internet utama anda. Jangan bagi alasan tidak kool seperti saya seorang web designer & sering menggunakan IE untuk check compatibility. Gunakan Firefox, Chrome, Opera atau Flock. Guna saja, kau akan tahu kenapa.


- aku pun dah lama tak pakai IE..sekarang browser kegemaran aku ialah chrome dan firefox...opera aku tak pernah try tapi berminat untuk cuba..


2. Gunakan GMail. Juga sebagai e-mail utama. Yahoo! Mail atau Hotmail selain mempunyai kadarloading yang lambat, ia juga tidak begitu efektif menangkis spam berbanding GMail. Interface yang cantik tidak menjamin keselesaan menulis & membalas e-mail.


- huk alah...malas betul aku nak tukar email..elok-elok pakai yahoo..huh..skip takpe kot ni..lagipun banyak urusan aku pakai email yahoo..esok aku tukar gmail..kena start from zero again..


3. Jika ada blog, gunakan Wordpress. Bukan kerana yang lain ketinggalan zaman, tetapi fleksibiliti & teknologi yang di’miliki Wordpress memungkinkan anda belajar lebih dari yang sepatutnya.


- hahaha...blogspot pun baru explore..takpe..kalau aku dah expert BS ni..aku tukar wordpress..tapi terguris juga aku baca ulasan otai ni..kalau blog adalah hotel untuk bawa awek/isteri honeymoon...wordpress ni macam junior suiet...mewah dan nampak hebat..blogspot macam hotel cokia yang murah contoh seperti Hotel Pak Kiong..fuh sakit hati je..takpe..nanti gua dah terrer gua tukar wordpress..


4. Kurangkan masa di’laman sosial. MySpace, Friendster, dan terbaru Facebook adalah pembuang masa terbesar pengguna internet di’Malaysia. Tiada fakta rasmi tetapi aku dapat agak dari statistik Friendster yang menunjukkan Malaysia negara ke-2 tertinggi menghantar trafik ke’sana. MySpace apatah lagi.


- aku baru nak rajin bersosial dalam facebook..tapi ok jugak..buang masa je..cuma ada bagus juga facebook..boleh maintain network dengan kawan-kawan..cuma aku rasa jangan terlalu taksub..ada opismate aku main mafia war sampai level 39..makna dia betapa asyiknya dia main game facebook..time office pun dok mengadap facebook..hehe lantak ko lah..


5. Sebagai alternatif, banyakkan melayari laman web yang menawarkan berita terkini berkaitan perkembangan dunia & internet. Membaca artikel (sedikit) ilmiah memang tidak menyeronokkan berbanding membaca buletin di’Friendster (atau MySpace) yang di’forward sejak tahun 2000, tetapi pengetahuan anda akan up-to-date.

Baca TechCrunch, Mashable!, LifeHacker atau lebih mudah dapatkan semuanya di Alltop (Tech).


-  thanks to this otai kerana memperkenalkan sumber carian web-web yang cool..


6. Daftar & install toolbar StumbleUpon. Jika anda mula kenal StumbleUpon (SU), ia boleh menjadi lebih ketagih berbanding laman sosial. SU asasnya memberikan anda secara rawak berita/video/info terkini yang di’undi secara global. Jadi, anda akan dapat jenaka yang lebih up-to-date berbanding apa yang di’forward di’Friendster (atau MySpace).


-  yes..aku dah jadi stumbler !!! cuma tak dapat install tools stumbleUpon dalam ad-on chrome...firefox ok kot?


7. Dapatkan pembaca RSS (Google Reader). Kebanyakkan laman web sekarang (blog terutamanya) mempunyai suapan RSS yang boleh di’baca menerusi mana-mana pembaca RSS. Ini sekaligus menjimatkan masa anda untuk membaca artikel terkini. Tontonkan RSS in Plain English untuk lebih faham. Dan ini RSS untuk Mohd Ismail dot Net.

Jika tips di’atas dipergunakan dengan betul, anda akan berada beberapa langkah di’hadapan mereka yang hanya menggunakan internet untuk chatting, post gambar bimbo, baca komentari politik sebelah pihak, membaca komen pada profile orang lain, dan menambahkan glitter & bling bling di’profile sendiri.


-semalam aku try nak install..tak dapek plak..chrome takbleh kot..kat firefox dah ada..


so..kalau korang rasa korang outdated..cuba ikut tips otai ni..pelan-pelan kita kejar budak-budak yang terrer internet nih..muahahaha

6 comments:

... said...

aku tangkap cintan ngan musang berapi je... jgn lupa install yg latest... citer sikit pasal skype pulak leh?

... said...

sumpah aku tk minat langsung no. 4 tu... tp aku lebih suka blogger brbanding wordpress... tk taw nape.

MiKoyAn said...

thats cool teja..pernah try wordpress ke?

... said...

aku penah guna script wordpress kat web... tp mcm tk syioook je, agaknye aku install yg outdated kot...

MiKoyAn said...

oo maknanya wordpress lebih menyusahkan kite dan memaksa kite utk lebih kreatif kot kan..? but ko punye blog cantik jugak..maintain je yg ptg happy hehe..apa widget utk blog kawan2 tu aaa?

... said...

blogroll... ambik kat add a new gadget... sng nk check blog mne yg update